Posted: 16 May 2007, 16:49
boleh saya beri masukan? izinkan saya buat masukan lipo ini.
1. jangan cari LIPO yang murah dan rendah C nya. kadang2 tak sampai 10 kali charge sudah hilang kuasanya. Biar mahal sedikit tapi tahan lama. (saya punya LIPO sudah 80 kali charge, masih utuh..ada juga yang melebihi 100 kali charge)
2. jangan guna LIPO sehingga terlalu panas, kembung. (panasnya kira2 air bila menggelegak, kalo dipegang tidak sampai sedetik perlu dilontar kerna terlalu panas). punca panas kerna kita throttle full power terlalu lama.. jangan lebih 30 detik... jika panas begini maka lipo hilang kuasa, munkin 10 kali cas aje.
3. jangan guna hingga LIPO turun voltannya kurang dari 2.5 volt setiap satu cell... akibatnya seperti 2. diatas
4. jangan cas melebihi kapasitas (c), sebaiknya hanya 0,5 hingga 0,8 C. (komentar2 diatas sudah ada, hanya mau ulang) ..makanya bisa meletup semasa cas. (memang RTF yg bekalkan dari kilang2 di china chargernya melebihi kapasitas bateri..memang itu silap pabrik..)
awas kereta saya hampir meletup kerna cas melebihi kapasitas dibelakang bonet kereta...saya lagi asyik terbang, tiba2 boom bunyi dalam kereta..nasib saya baik saya cepat buangkan apinya...(ngeri sekali)
5. gunakan parrellel charger atau balance charger yang bisa ngecas setiap satu cell berasingan.. kalau guna serial charger bateri tidak awet dan kapasitas berbeda maka kurang power.
hati2 rakan2ku..memang lipo punya power to weight ratio yg bagus tapi jagaanya harus betul..
(minimalis kurang praktikal dlm hal lipo..minimalis disini adalah beli yang mahal asal boleh pake lama, bukan beli yang murah tapi kerap dibuang)
happy flying
1. jangan cari LIPO yang murah dan rendah C nya. kadang2 tak sampai 10 kali charge sudah hilang kuasanya. Biar mahal sedikit tapi tahan lama. (saya punya LIPO sudah 80 kali charge, masih utuh..ada juga yang melebihi 100 kali charge)
2. jangan guna LIPO sehingga terlalu panas, kembung. (panasnya kira2 air bila menggelegak, kalo dipegang tidak sampai sedetik perlu dilontar kerna terlalu panas). punca panas kerna kita throttle full power terlalu lama.. jangan lebih 30 detik... jika panas begini maka lipo hilang kuasa, munkin 10 kali cas aje.
3. jangan guna hingga LIPO turun voltannya kurang dari 2.5 volt setiap satu cell... akibatnya seperti 2. diatas
4. jangan cas melebihi kapasitas (c), sebaiknya hanya 0,5 hingga 0,8 C. (komentar2 diatas sudah ada, hanya mau ulang) ..makanya bisa meletup semasa cas. (memang RTF yg bekalkan dari kilang2 di china chargernya melebihi kapasitas bateri..memang itu silap pabrik..)
awas kereta saya hampir meletup kerna cas melebihi kapasitas dibelakang bonet kereta...saya lagi asyik terbang, tiba2 boom bunyi dalam kereta..nasib saya baik saya cepat buangkan apinya...(ngeri sekali)
5. gunakan parrellel charger atau balance charger yang bisa ngecas setiap satu cell berasingan.. kalau guna serial charger bateri tidak awet dan kapasitas berbeda maka kurang power.
hati2 rakan2ku..memang lipo punya power to weight ratio yg bagus tapi jagaanya harus betul..
(minimalis kurang praktikal dlm hal lipo..minimalis disini adalah beli yang mahal asal boleh pake lama, bukan beli yang murah tapi kerap dibuang)
happy flying